tisdag 15 mars 2011

Framtidens skola - med hjärtat i centrum!

Det viktigaste jag lärde mig av att gå i 12 år i skolan (grundskolan+gymnasium) var att jag aldrig mer ska slösa bort min dyrbara tid på något som inte ger mig glädje och någon form av njutning i livet. Nu är det så att jag absolut kan sätta mig i situationer då jag inte upplever total njutning i livet, men då är det självvalt och för att det jag gör kommer att ge mig njutning lite senare. Som att städa! Jag bara ÄLSKAR att ha det städat och rent runt mig, men det är sällan som jag verkligen har inspiration till att städa och med två katter och en hund (som tillsammans hårar enormt!) och en ettåring som Älskar att röja runt bland saker och slänga över hela golvet, så är det mer än en gång i veckan som huset behöver sitt omhändertagande. Nog om detta! :)

Men för övrigt i mitt liv, så har jag bestämt mig för att det jag gör med min tid är sådant jag vill. Vilka jag umgås med, var jag befinner mig, vad jag arbetar med. Jag vill känna att jag väljer utifrån vad jag mår bra av och jag är tacksam för att jag kan känna och urskilja vad jag vill. 

Så många gånger har jag funderat kring hur skolan skulle kunna vara för att det skulle kännas givande för mig att gå till en skola igen, med tanke på att det jag upplevde tror jag inte jag var och är ensam om och nu när jag själv är mamma vill jag verkligen att mitt barn skall känna inspiration till att gå till skolan och vilja ge 12 år av sin tid här på jorden åt just skolan. Jag drömmer om en skola som främjar barnet till att tro på sig själv och utveckla sina intressen. Det säger ju sig självt att det vi är intresserade av är det vi är bra på. Klart att vi alla har nytta av att kunna läsa och skriva, men det finns ämnen i skolan som skulle kunna få ge vika för att vidarebehålla barnets livsglädje, inspiration och skaparkraft, istället för att ta ifrån dem detta, pga av att de ska stöpas i en och samma form. Vi är alla olika och behöver få vara det!

Så till min STORA glädje får jag veta att det finns ett utbildningsföretag, i Sverige! som jobbar med just detta; True Heart Education. 
Deras syfte är: 
Vi arbetar för att föra in mer hjärta i skolundervisningen, som ett komplement till den idag så överrepresenterade hjärnan, där glädjen och den naturliga nyfikenheten blir drivkraften i barns lärande och utveckling istället för rädslan att misslyckas. 
Jag var och lyssnade på ett oerhört inspirerande föredrag av grundaren av True Heart Education, Sanna Nova Emilia och nu vill jag att hon kommer och håller ett föredrag i Nyköping där jag bor. Ni som är intresserade av att komma och lyssna, hör av er till mig! gabriella@andetag.nu

Vill du veta mer True Heart: www.truehearteducation.com

Läs intervju med Sanna Nova Emilia:
 
 
Jag önskar er alla en underbar och inspirerande dag!

Ps: Det finns guld runtomkring oss, bara vi öppnar ögonen! Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar