onsdag 1 juni 2011

Brev från Sanna Nova Emilia

Jag säger NEJ till att skolan betygsätter och värderar mitt barn!
·        
o       I natt drömde jag att min son - 8 år gammal - blev betygsatt i skolan och hur jag i ursinne sökte upp skolan och praktiskt taget vrålade att "NI BETYGSÄTTER INTE MITT BARN! FÖRSTÅR NI DET?! NI HAR INGEN RÄTT ATT BETYGSÄTTA MITT BARN!!" Och ur den drömmen så vaknade tanken på denna namninsamling....


Jag säger NEJ till att ni betygsätter och värderar mitt barn!
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5649 


Målet är att så många föräldrar/bonusföräldrar som möjligt i Sverige ska ta ställning till betygsfrågan. Jag hoppas att DU (i det fall du samtycker) orkar ge detta de 30 sekunder som krävs för att klicka på länken och bidra med ditt namn till förändringen!! Skicka gärna listan vidare!

Vad skulle hända om vi som föräldrar vägrade tillåta att våra barn blev bedömda, värderade, jämförda och betygsatta i skolan utifrån skolans bedömningssystem av vad de anser att våra barn borde kunna och vara, och istället krävde att de blev sedda och lyfta i sitt unika värde? Vad skulle hända då?
Beskrivning: ♥

Barnen får personliga omdömen från och med ÅK1. Jag har suttit där bredvid min nervösa son varje gång och sett hans rädsla över att få höra att han inte duger till, att han inte räcker till och att han riskerar att inte uppfylla målen. VEMS MÅL???!!

Vi har ändrat betygsskalorna många gånger om, men det är i själva verket bara att byta plats på spikarna i en kista. Betygen är en yttre styrning och yttre belöning eller bestraffning som enbart bidrar till en kortsiktig yttre motivation. Det är ett sätt för vuxenvärlden att lägga över vårt ansvar på barnen. Den vuxnes ansvar är att värna om, väcka och underhålla våra barns inre motivation och inspiration att lära och utvecklas. Vårt ansvar är inte att bestraffa våra barn för att vi misslyckas med att göra det.

Skolans bedömningssystem är på många sätt en psykisk misshandel för våra barn, som drivs av en ständig känsla av otilläcklighet och rädsla att inte duga som de är. Skolan behöver lyfta människovärdet framför kunskapsvärdet. Lusten att lära kommer då automatiskt.

Med värme och tacksamhet för att ditt bidrag till förändringen!!

Sanna Nova Emilia
TRUE HEART EDUCATION
http://truehearteducation.com/

OPINIONEN FÖR OPTIMALT LÄRANDE
http://opinionenforoptimaltlarande.wordpress.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar