onsdag 27 april 2011

Tacksamhet

När jag känner att jag tappar kontakten med livsglädjen, kontakten med glädjen att vara just den jag är och leva just det liv jag lever, har jag funnit ut ett knep för att komma tillbaka till glädjen i att leva. Tacksamhet heter knepet! Jag tänker på allt som jag är tacksam för och vips så drar det i smilgroparna. Det är så lätt att glömma allt vi har när vi tänker på allt vi inte har. Att kunna andas fritt, bara en sån sak, som ju är livsviktig, är något vi lätt tar för givet, tills någon i vår omgivning, eller vi själva, inte kan ta det nästa andetaget. Vi vet inte när vårt sista andetag kommer, och jag menar inte att vi ska gå och frukta för att det ska komma när som helst, tvärtom, istället njuta och vara tacksam för luften vi kan dra in i våra lungor i just denna stund. Känna hur luften passerar fritt, in och ut. Och då kommer nästa sak att vara tacksam för; att luften vi andas är så pass ren  som den är, att vi har så pass mycket skog runt omkring oss här uppe i norden och att vi har så lite kemiska utsläpp jämfört med många andra länder. Så kan man fortsätta att känna in kroppen, vara tacksam för allt som fungerar i den, komma ihåg allt vi faktiskt kan göra, skapa och alla människor vi har i vår omgivning som betyder mycket för oss... Det finns verkligen tusentals saker att vara tacksam för i just denna stund, men ofta kan det vara en sak vi är otacksamma, oroliga för, som lägger sig i vägen för allt vi har, kan och är. Så allt handlar om var vi lägger vårt fokus. Energi har en tendens att dra sig dit fokus är riktat, så fokuserar vi på det vi är tacksamma för, kommer vi få mer att vara tacksamma över.
Värt att prova, inte sant? :)

Önskar dig en dag i kärlek och tacksamhet!
Gabriella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar