fredag 15 juli 2011

Leva livet!

Att leva livet på jorden innebär många utmaningar och många lärdomar, om vi väljer att se på livet på det sättet. För mig har det verkligen underlättat att se livets lite tuffare varianter som just en utmaning som ger mig som människa en lärdom som leder till visdom.

Varje utmaning är som en stege

Vi har verkligen möjligheten att bli visare genom åren, genom att ta lärdom av utmaningarna för att handla annorlunda nästa gång vi hamnar i en liknande situation. Jag tror att vi får utmaningar tills vi klarar av dem och jag brukar se det som att varje utmaning har sin enskilda stege man klättrar på och man lär sig lite mer för varje gång. Ibland lär man sig "en gång för alla" och då kommer utmaningen inte tillbaka mer. Man är färdig med den "stegen".:)

 Återta makten över dina känslor

Oavsett var du är i livet, vad som pågår och vilka känslor du än har i stunden, så har du möjlighet att välja hur du vill använda dina känslor. Jag vet att det inte alls alltid är lätt att vända negativa känslor till positiva och ibland kan det vara riktigt skönt att gotta sig i att vara nere.

Om du säger till dig själv, jag har dessa känslor, istället för, jag ÄR dessa känslor, så har du möjlighet att separera dig själv från känslan, om du vill. När du separerat dig själv från känslan kan du tänka på vilken känsla du skulle vilja känna. Vad du kan göra i detta läge är: Fake it ´til you make it! Dvs du vet att när du mår bra och livet är på topp, så brukar du lyssna på en viss låt, eller en viss sorts musik. Du kanske skapar det vackert runt dig, lagar god mat, tar på dig dina favoritkläder som du känner dig extra snygg i etc. Om du skapar en omgivning du mår bra av, kanske du upptäcker att du helt plötsligt känner lite glädje igen, om inte annat hopp om liv! En promenad-som sätter igång endorfinerna i kroppen är också att rekommendera, eller varför inte ringa en god vän eller gå på en skön kroppsbehandling, som får dig att känna dig som en gud, eller gudinna. Du återtar på det här sättet kraften och makten över dina känslor.

Lev väl!
Gabriella:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar