torsdag 15 december 2011

Juletider!

Hej!
Nu är det vintertid och julen har smugit sig in med advent och Lucia-firanden... Jag har julpyntat här hemma och vi har bakat pepparkakor på egen deg för första gången. (Lättare än jag trott och blev så gott!) Och lussekatter i alla dess former... Ändå känns det inte som jultider... Rosorna knoppas och snön lyser med sin frånvaro. Och jag tycker det är som om våren är på väg! Och det är den ju, men kanske inte riktigt än! Jag njuter av det som är. Jag älskar den vita knastriga snön som både barn, vuxna och hundar kan leka i. Och samtidigt är det väldigt skönt att kunna ta sig fram med vagn på småvägarna här på landet när vi ska ut på våra promenader med vovven. Allt har sina positiva sidor. Det gäller bara att se dem!
Släpp taget!
Det är att fokusera på det vackra och positiva i livet som har hjälpt och fortfarande hjälper mig genom livets utmaningar. När jag väljer att se det positiva så kommer jag tillbaka till glädjen att leva och det känns spännande att livet inte alltid blir som jag trott. Jag kan luta mig tillbaka och låta livet visa mig, istället för att visa livet hur det skall vara. När jag vågar ta ett steg tillbaka och avvakta vad livet för med sig så blir allt så himla mycket lättare. Livet har sitt flöde, och vem är jag att sätta mig emot? Det är omöjligt att jag skall kunna förstå helheten med allt som sker. Då brukar jag välja att släppa taget. Ägna mig åt något som ger mig ro och glädje för stunden så tankarna får vila och och jag kan vara öppen för de möjligheter som kommer. :)
  Barnböcker om känslor
Jag vill tipsa om bokförlaget ZimZalabim som erbjuder barnböcker som BERÖR. Så här säger de: "Vi vill att alla barn som läser eller lyssnar på böckerna skall KÄNNA. De skall känna de känslor som personerna i böckerna upplever. Det kan vara utanförskap, rädsla, oro, spänning, ilska, avundsjuka mm.
Målet med böckerna är att barnen lättare skall kunna sätta sig in i andras känslor och kunna visa och känna EMPATI."

Vill du se deras böcker? Klicka här! Kanske kan vara något att lägga under granen till barnen? Du finner bl a böcker om Popcornmannen Poppe God läsning och God jul och på återseende!

Varma hälsningar Gabriella :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar